Siirry pääsisältöön
Testit
Published: 2020-11-25

Karttaplotteritesti

Vesillä on voitava luottaa varusteisiinsa. Joka säällä ja kaikissa tilanteissa. Siksi me Alandiassa testaamme säännöllisesti sellaisia varusteita, joiden toimivuuteen veneillessä luotat. Tuoreimmissa testeissä tutustuimme plottereihin ja digitaalisiin merikarttoihin.

plotter

Tutkiessamme karttatietotoimittaja Navionicsin merikarttoja, teimme ikävän havainnon. Mm. pienet saaret ja jotkin syvyystiedot eivät näkyneet kaikissa zoomaustiloissa.

Täydet tiedot ilmaantuivat näytölle vasta reilusti lähemmäs zoomatessa. Silloin taas jäi puuttumaan turvallinen yleiskuva. Suuremmissa näytöissä ei tarvita voimakasta zoomausta, jotta kaiken tarvittavan tiedon saisi näkyviin.

Loitommas zoomatessa merikartta näytti syvyydeksi 3 metriä. Lähemmäs zoomatessa syvyys putosi äkkiä 1,1 metriin.

Alandia testasi joulukuussa kuusi tavallisinta plotteria 3000-4000 euron hintaluokassa. Näitä 8–12 tuuman näytöllä varustettuja plottereita asiakkaamme käyttävät hieman suuremmissa veneissä. Kävimme läpi myös neljä tablettitietokoneille tarkoitettua navigointiohjelmaa. Testit toteutettiin Göteborgin ja Hangon edustalla.

Tekniikan siunaus ja kirous

Meillä on hyviä uutisia. Ja meillä on huonoja uutisia. Meillä on myös yksi erittäin huolestuttava uutinen.

Hyvä uutisemme on, että nykyisellä GPS-tekniikalla saavutetaan erinomainen tarkkuus parhaimmillaan 5-6 metriin saakka. Jos käytössäsi on lisäksi hyvät karttatiedot, tiedät missä olet.

Huono uutinen liittyy plottereiden monimutkaisuuteen ja toimintojen runsauteen. Ilman huolellista ohjekirjaan tutustumista ja eri hienouksien hallintaa plotterista voi tulla todellinen turvallisuusriski vesillä.

Kaikkien huolestuttavin uutinen on kuitenkin se, että plotterisi voi antaa aivan virheellistä tietoa.

Mitä oikeastaan ostatkaan

Ostaessasi plotterin, saat kaksi tuotetta: laitteen, siis näytön ohjelmistoineen, kaapeleineen jne. Lisäksi saat muistikortille tallennetun karttatiedon eli näytöllä näkyvän merikartan. Yleensä karttatieto ostetaan erikseen. Jos se kuuluu  kauppaan, on se yleensä esiohjelmoitu.

Käytitpä plotteria tai tablettia, on näytön tietoihin suhtauduttava kriittisesti.

Testasimme C-Mapin, Garmin BlueChartin, Navionicsin (Gold, 12/2013 päivitys), NV Chartsin, Liikenneviraston ja Transasin merikarttoja.

Huomasimme, etteivät kaikki pienet saaret, syvyysalueet ja syvyystiedot näkyneet Navionicsin merikartoissa. Vasta reilusti lähemmäs zoomatessa kaikki tiedot ilmestyivät näytölle. Mutta silloin zoomaussyvyys oli niin suuri, että sekä ennakoiva näkyvyys että turvallinen yleiskuva jäivät pois. Suurempia näyttöjä käytettäessä ei tarvitse zoomata yhtä lähelle saadakseen näkyviin kaiken tarpeellisen tiedon.

Niinpä joudumme toteamaan, että Navionicsin tekninen ratkaisu aiheuttaa vakavan turvallisuusriskin.

Neljä tärkeintä huomiotamme

1. Älä ahnehdi toimintoja.

Harkitse tarkkaan, mitä toimintoja plotteriisi tarvitset. Opettele käyttämään kaikkia toimintoja niin, että voit vaivatta käyttää plotteria vesillä kaikissa tilanteissa.

2. Älä luota siihen, mitä näet.

Ole tarkka sekä ostaessasi että käyttäessäsi plotteria. Suurin virhe on luottaa sokeasti näyttöön. Vaikka kaikki näyttäisi olevan kuten pitää, ei näin välttämättä ole.

3. Älä jätä paperista merikarttaa kotiin.

Sähköinen versio ei korvaa paperista merikarttaa. Plotteri on sitä täydentävä apuväline. Digitaalisten merikarttatietojen oikeellisuus ja laatu vaihtelee huomattavasti merimittausten suoritusajankohdasta riippuen. Moni ei tiedä, että syvyystiedot väylien ulkopuolella ovat hyvinkin epätarkkoja.

4. Vältä yllätykset.

  • Sähköisiä merikarttoja on kahta tyyppiä: vektorikarttoja ja rasterikarttoja.
  • Vektorikartoissa on  paljon tietoa ja muokkausmahdollisuuksia. Mutta niissä saattaa esiintyä virheitä ja käyttäjää hämääviä ominaisuuksia.
  • Rasterikartat ovat digitaalisia kopioita paperisista merikartoista. Toimintoja on vähemmän, mutta näet näytöllä aina kattavat tiedot.
  • Ellet ole kokenut navigoija, suosittelemme käyttämään plotterissa rasteroitua merikarttaa.
  • Testitiimi sai hyvän yleiskuvan tarkoitusta varten rakennetusta näyttöpaneelista.

Alandian testivoittaja

Kaikki kuusi plotteria selvisivät testeissä hyvin. Mutta voittajaksi nousi silti selvästi Garminin GPSMAP 7012.

Lowrance HDS12
B&G Zeus 12t
Simrad NSE8
Raymarine C120 ja e120
Garmin GPSMAP 7012
Furuno TZT14

Garminin selkein puute on se, että laitteessa voi käyttää ainoastaan Garminin omaa Bluechart-merikarttaa. Toisaalta Garminin tiimi on tehnyt hienoa työtä toiminnallisuuksien, esitystavan ja luettavuuden osalta.

Muista: plotterisi on mainio matruusi, mutta ei kelpaa kapteeniksi.

Kiitämme Hangon rajavartiostoa yhteistyöstä.

Tämä plotteritesti suoritettiin joulukuussa vuonna 2013, ja käsitykemme mukaan vastaavia virheitä löytyy edelleen. Toivomme plotterivalmistajilta tietoa jos löydetyt virheet on korjattu.

 

utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

förtöjningslinor

Köysitesti

Alandian kiinnitysköysitestiKiinnitysköysiä testataan tavanomaisesti kiertämällä köysi suurelle kelalle ja kohdistamalla…
Ndbloss

Hätäsoihtutesti

Testiimme vertailtaviksi valittiin kaksi suosittua elektronista hätäsoihtumallia: Ocean Signals EDF1…
alandia-rbk-15

Alandian pelastusliivitesti

Pelastusliivi on todellinen hengenpelastaja vesillä, mutta millainen liivi pitäisi valita?…