Plotteritestistä alalle kotiläksyjä | Alandia Vakuutus

Valitse alue

Testaamme mitä muut lupaavat!

Alandia kääntää veneilyalan jokaisen kiven. Testaamme varusteet, joihin vesillä luotat

Plotteritestistä alalle kotiläksyjä

Väylä kulkee merimerkin väärältä puolelta. Viitta, jota todellisuudessa ei ole olemassa. Ja kriittisiä merimerkkejä, jotka katoavat näkyvistä, kun karttaa zoomataan ulos. Alandian uusi digitaalisten merikarttojen testi osoittaa, ettei plotterialalla ole syytä levätä laakereilla.

Alandian plotteritesti vuonna 2014 synnytti suuren keskustelumyrskyn. Plotteriala asettui puolustuskannalle samalla kun veneväki osoitti suosiotaan. Näin ainakin päätellen siitä kirjeiden määrästä, minkä Alandia tapauksen johdosta jälkeenpäin vastaanotti.  

Tapausta seurannut keskustelu kulminoitui Tukholman venenäyttelyssä, missä asiantuntijat keskustelivat Robert Aschbergin johdolla plottereista ja turvallisesta navigoinnista.

Entä mitä on tapahtunut sen jälkeen? 

– Tämän vuoden plotteritestissämme olemme nähneet joitain parannuksia, mutta olemme havainneet myös paljon ongelmia. On ehdottomasti tärkeintä, että sinä veneenomistajana päivität plotterisi merikartat, Alandia venevakuutuksen testeistä vastaava Denniz Corsman sanoo. 

Alandian plotteritesti kohdistuu jälleen navigoinnin turvallisuuteen, kuten myös vuonna 2014. 

– Tämä johtuu siitä, etteivät laitteiden väärästä käytöstä ja sähköisissä merikartoissa olevista virheistä johtuneet pohjakosketukset ole vähentyneet. Emme testanneet toiminnallisuutta, koska se tulee riittävästi esille monien venealan lehtien toimesta, sanoo Corsman. 

Suurin osa testauksesta tehtiin testipenkissä, missä plottereita syötettiin NMEA 0183/NMEA 2000 -simulaattorilla. Tämän johdosta testeistä tuli tasavertaisia ilman ulkoisten seikkojen vaikutusta.

Saaria ja luotoja katoaa

Kun palataan Alandian plotteritestiin vuodelta 2014 voimme todeta, että testiraportti oli synkkää luettavaa. Ongelmiin kuului muun muassa se, että saaria ja syvyysmerkintöjä alkoi näkyä vasta, kun oli zoomattu niin paljon sisälle, että yleiskäsitys oli menetetty.

Onneksi yhtä ja toista on tapahtunut sen jälkeen.

– Voimme todeta, että digitaalisten merikarttojen laatu on parantunut ja moni aikaisemmassa testissämme osoittamamme virhe on korjattu. Tästä kuuluu kunnia plotterialalle, sanoo Corsman.

Alalla ei kuitenkaan ole vielä aihetta levätä laakereilla. Tämän vuoden testi osoittaa, että navigoinnin kannalta kriittistä tietoa katoaa, kun käyttäjä zoomaa ulos saadakseen riittävän hyvän yleiskäsityksen edessä olevasta merimaastosta..

Testin aikana paljastui myös hengenvaarallisia virheitä. Esimerkiksi eräs väylä oli piirretty merimerkin väärälle puolelle. Toisessa tapauksessa karttaan oli ilmestynyt vihreä lateraalimerkki paikkaan, missä sellaista ei ole. Alandia ilmoitti virheet vastaaville merikarttojen ja plottereiden toimittajille.

– Avoin kysymys on kuitenkin se, kuinka monta löytämätöntä virhettä on vielä olemassa, sanoo Denniz Corsman.

Plottertest - sjömärken

Helppoa kuin heinän teko! Mutta ajattele, mikäli plotterin mukaan edessä olisikin myös kolmas merimerkki.

Oma design voi aiheuttaa sekavuutta

Digitaalisten merikarttojen kohdalla tulee erottaa rasterikartat vektorikartoista. Rasterikartta on paperikartan kuva. Vektorikarttojen lähde on sitä vastoin vaikeampi jäljittää, koska karttojen valmistusketjuun osallistuneiden henkilöiden määrä on suurempi. Tämän lisäksi valmistajat käyttävät kukin erilaisia piirrosmerkkejä ja värejä kartoissaan. Yhteistä standardia alalla ei ole saatu aikaan.

Vaikka vektoroiduissa kartoissa oleva tieto pitäisikin paikkansa, saattaa osa tiedosta jäädä näkymättä plottereiden käytössä. Tämä johtuu siitä, miten ns. karttamoottori käsittelee ja esittää eri tietoja eri zoomaustasoilla.

– Tässä on edelleen suuria eroja valmistajien välillä ja on myös olemassa joitain yleisiä puutteita, Corsman sanoo ja osoittaa muutaman esimerkin:/p>

Puuttuu tieto siitä, mikä on kartan alkuperäinen mittakaava eikä alkuperäiseen mittakaavaan pääse napin painalluksella. Karttatietoa jää näyttämättä, kun zoomataan sisään tai ulos, mutta käyttäjää ei varoiteta hänen valitessaan zoomaustaso, jossa tiettyjä karttatietoja ei enää esitetä.

– Ja yksi keppihevosistani on, että olemassa ei ole pikavalintaa, jolla napin painalluksella näytettäisiin kaikki oleellinen ja kriittinen navigointitieto esittämällä kartta alkuperäisessä mittakaavassaan, Corsman sanoo.

Älä anna suuren näyttöruudun johtaa harhaan

Corsman painottaa myös, että suuri plotterin ruutu ei välttämättä tarkoita sitä, että siinä näkyisi enemmän tietoa.

– Veneilijä voi tuudittautua uskomaan, että suuremmalla ruudulla näkyisi enemmän tietoa, mutta asia ei ole näin. Voi esimerkiksi olla niin, että alla olevilla karttatasoilla olisi näytettävissä tietoa, joka ei tule näkyviin ennen kuin karttaa zoomataan sisään.

Plotterin käyttölogiikasta tuli esille myös toinen yleinen havainto:

– Plotterin säätöjen ymmärtäminen ja muuttaminen voi olla vaikeata sellaiselle käyttäjälle, joka käyttää plotteria vain muutaman kesäkuukauden aikana. Tulevaisuuden plottereita koskevassa toivelistassani on yksinkertaistettu käyttäjäystävällisyys siten, että venettä voidaan turvallisesti navigoida vain muutamalla napin painalluksella.

Älä unohda merikarttojen päivitystä

Plotterialan tulee kuunnella nyt esitettyä arvostelua tarkemmin kuin kolme vuotta sitten, ja virheiden korjaamisen tulee tapahtua nopeammin. Mutta tämähän ei tarkoita, että plotteristasi tulisi automaattisesti varmempi käyttää.

– Veneilijöiden tulisi päivittää merikarttansa nykyistä useammin. Olemme Alandiassa huolestuneita siitä, että moni jättää päivitykseen liittyvän ylimääräisen työn ja kulut huolehtimatta.

Tässä kohtaa Corsman näkee, että plotterialan tulisi voida tarjota veneilijöille porkkanaksi useampia ilmaisia päivityksiä.

– Moni veneenomistaja kyseenalaistaa sen, että heidän tulisi maksaa sellaisten virheiden korjaamisesta, joita tuotteessa ei alkujaankaan tulisi olla.

Alandia plottertest

– Tärkeintä on päivittää plotterin merikartta, sanoo Denniz Corsman Alandiasta.

Testiin sisältyivät seuraavat laitteet:

Plotteri/Tyyppi

Kartan valmistaja

Garmin GPS 7012

Bluechart

Raymarine E127

Navionics, C-MAP, Rasterikartta

Brokes & Gatehouse Zeus Evo2

C-MAP, Navionics

Simrad NSS Evo2

C-MAP, Navionics

Lowrance HDS Carbon

C-MAP

Furuno TZTL12F

C-MAP (Navionics)

Buster plotter Q

C-MAP

Raymarine C120

Navionics

 

Pyydä tarjous Alandian venevakuutuksesta

Mitä plotteritesti paljasti?

Alandian aiemmissa karttaplotteritesteissä nousi esiin monta tärkeää havaintoa. Ne tietäen teet varman ja viisaan valinnan. Lue vuoden 2014 testitulokset.