Saknas en säkring till luftpatronen i flytvästen? | Alandia Vakuutus

Saknas en säkring till luftpatronen i flytvästen?

Luftpatron mot rödorange bakgrund.

Har ni börjat årets båtsemester? Känns allt klappat och klart? Ta dig ändå tid att kontrollera några saker som lätt glöms bort, till exempel patronerna i de uppblåsbara flytvästarna. Har du segelbåt? Är riggen i så fall rätt ansatt? Och har du extra bränslefilter ombord? Och till sist – har du uppdaterat sjökort och mjukvara till din plotter?

När granskade du din säkerhetsutrustning ombord senast?

Ta de uppblåsbara flytvästarna till exempel. En del patroner har en tendens att skruva upp sig över tid, det gäller västar som inte är försedda med en extra säkring, så kallad retainer. Följderna kan bli förödande. Västen kanske inte blåser upp sig alls eller endast till en del om patronen inte sitter fast som den ska.

En säkring skyddar

En av de största tillverkarna av flytvästar, Baltic Safety Products, rekommenderar att man servar de uppblåsbara räddningsvästarna årligen och en säkring kan monteras om den saknas.

Följderna kan bli förödande. Västen kanske inte blåser upp sig alls. 

På företagets hemsida finns en lista över serviceföretag och återförsäljare som kan utföra servicen och även förse patronerna med säkringen. Räkna med en kostnad på cirka 200 kronor eller 20 euro när västen kontrolleras och förses med säkringen. Du kan också skicka din Baltic-väst till företagets huvudcentral i Älgarås så förses den kostnadsfritt med säkringen. Du betalar endast för frakten till Älgarås.

Välj senaste version!

Plottern är ett utmärkt hjälpmedel ombord, men tänk på att uppdatera sjökort och mjukvara. I vissa fall har allvarliga fel i mjukvaran uppdaterats ­– till exempel prickar i en farled kan försvinna i vissa zoomningsnivåer och det kan i sin tur leda till allvarliga grundstötningar.

Tillverkarna har i många fall rättat till felen men om du inte uppdaterar kan det hända att du navigerar efter felaktig information. Följ därför med och se till att du har den senaste versionen i din plotter

Varning för bakterier!

En stor fara när det gäller motorn är dieselbakterier som förorsakar en tjock klibbig sörja i tanken och som kan leda till motorstopp. Tyvärr händer det vid tillfällen som hård sjögång eftersom bränslet då skvalpar runt i tanken och sörjan, som sjunkit till bottnen, kan hamna i bränslesystemet.

Se till att ha extra filter ombord för att kunna byta ut så att färden i bästa fall kan fortsätta till första bästa hamn där tanken kan rengöras noggrant.Ta för vana att kontrollera färgen på dieseln regelbundet. Den ska vara klar. Är den grumlig kan den vara angripen av bakterier.

Rätt spänning

Har du segelbåt? Se då till att riggen är rätt trimmad. Det händer tyvärr en del haverier som beror på att riggen har varit för löst ansatt och utmattats efter en tid.

Ett gammalt ”sjömansknep” lyder så här: Om du seglar på kryss i en vindstyrka på 8 meter per sekund ska vant och stag inte slacka på läsidan. Om de gör det är det en varningssignal att ta på allvar – se då till att riggen blir hårdare ansatt.

Det mesta du behöver veta om riggen hittar du i rigghandboken "Råd och tips" som getts ut av företaget Seldén Mast Ab.

Följ oss på Facebook

Följ oss på Facebook så hjälper vi dig att hålla båtinspirationen uppe och båten i skick!