Alandia testaa vesijettien turvallisuutta | Alandia Vakuutus

Alandia testaa vesijettien turvallisuutta

Tämä on jettikuskien tavallisin virhe!

Miten vesijetinkuljettaja selviää vaarallisista tilanteista erilaisissa varusteissa? Alandia testi osoittaa että pelastusliivit ja vaatteet vaikuttavat ratkaisevasti mahdollisuuksiisi selvitä onnettomuudesta vesillä. Testasimme kahden kokeneen ja kahden kokemattoman kuljettajan voimin, miten kuljettajat selviytyivät vaaratilanteista erilaisin varustein. Testi toteutettiin simuloiduissa olosuhteissa Ahvenanmaan meriturvallisuuskeskuksessa.

– Haimme vastauksia muutamiin perustavanlaatuisiin kysymyksiin. Pystyisivätkö osallistujat uimaan samaa tahtia käynnissä olevan vesijetin kanssa? Jaksaisivatko he kohottautua kyytiin oltuaan ensin kylmässä vedessä? Ja kuinka erilaiset varusteet vaikuttaisivat suoritukseen? kertoo testejä johtanut Daniel Mattsson Alandia Vakuutuksesta.  

  • Vesi ei koskaan ole lämmintä

Aurinkoinen kesäsää pettää monet jettikuskit. Rannalla on lämmintä ja vesi tuntuu miellyttävältä. Saattaa unohtua, että vedenlämpötila saaristossa kohoaa harvoin yli 20 asteen, edes keskikesällä.

– 20 astetta tuntuu yllättävän kylmältä, erityisesti jos päällä on vain shortsit ja t-paita, sanoo Mattsson. 

Ja entä jos tapahtuu onnettomuus? Jos paiskaudut vesijetin kyydistä veteen kovassa vauhdissa, tuntuu vesi jääkylmältä. Ja kovalta kuin betoni. Yhtälöön kuuluu, että putoamisen jäljiltä saatat puolitajuton ja kenties vakavasti loukkaantunut.

– Shokki saa kehon kestämään kylmää entistä kehnommin. Kunnon kuivapuvulla ostat lisäaikaa. Kelluntahaalari osoittautui sen sijaan ongelmalliseksi. Se yllä osallistujien oli hankalaa saada uiduksi viisi metriä, erityisesti jos päällä olivat paukkuliivit.

  • Tarkasta vesijetti joka kevät

Vuodenaikojen osalta Daniel Mattsson toteaa kevään erityisen alttiiksi moottorihavereille.

– Syynä on vesijettien huono talvisäilytys. Neuvoni on antaa ammattilaisen tarkastaa jetti ennen kuin suuntaat kevään ensimmäiselle kierrokselle. Jos jotain sattuu, kylmä vesi ja tuuli jähmettävät sormet muutamassa minuutissa. Takaisin jettiin nouseminen voi silloin osoittautua mahdottomaksi.

  • Harjoittelu tuo turvaa

Vieraat tilanteet tuntuvat usein pelottavilta. Onnettomuuden sattuessa saatat lamaantua. Siksi erilaisten tilanteiden harjoittelu ennalta vesijetillä on hyvin käytettyä aikaa.

– Testeissä selvisi, että jo muutamat helpot harjoitukset lisäsivät kokemattomien osanottajien itsevarmuutta, taustoittaa Daniel Mattsson. 

Harjoittele siis vesijetin luo uimista tuulisissa oloissa sekä vedestä jettiin nousemista. Harjoitellut rutiinit ovat paras keino torjua paniikkia.

Huolehdi myös siitä, että tiedät miten varusteesi toimivat. Muista myös turvakytkin – oikeaoppisesti pidät sitä aina kahvan ympärille kiristettynä.

  • Valitse oikeat pelastusliivit

Ikuisuuskysymys kuuluu, millaiset pelastusliivit pitäisi valita. Valitettavasti helppoja vastauksia ei ole tarjolla. Kaikki riippuu siitä, milloin ja miten käytät vesijettiäsi.

Itsekääntyvät paukkuliivit estävät tajutonta hukkumasta, mutta myös vaikeuttavat liikkumista vedessä ja painavat voimakkaasti rintakehää. Tavalliset kelluntaliivit päällä on vaivattomampaa uida ja kypärän leukahihnan saa helpommin kiinni. Se lämmittää ja suojaa jonkin verran jos lyöt itsesi ohjaustankoon, mutta ei käännä sinua veden varassa oikein päin.

– Tärkein neuvoni on, että mallista huolimatta liiveistäsi on löydyttävä haarahihna. Alandian aiemmissa pelastusliivitesteissä huomasimme selvästi, kuinka tärkeä rooli sillä on estäessään liivejä liukumasta pään yli, kun joudut veteen, sanoo Daniel Mattsson. 

  • Vauhdissa aina kypärä päässä

Kuulutko niihin harvoin, jotka kurvailevat poikkeuksetta 20 solmua? Siinä tapauksessa kypärä saattaa toki tuntua liioittelulta. Mutta jos nopeudet nousevat, on laadukas kypärä paikallaan. Monien mielestä vesi tuntuu kivikovalta korkeissa nopeuksissa. Kallosi on sen sijaan aina hauras kuin munankuori.

 – Paitsi turvaa, tarjoaa kypärä myös lämpöä ja suojaa viimalta, joka tuntuu yli 35 solmun vauhdissa voimakkaalta. 

Hyvä vinkki on valita kypärä, joka suojaa suutasi jos iskeydyt päin ohjaustankoa. Hammasvammat ovat jettivammoista tavallisimpia. 

  • Tutustu jettiisi

Jokaisella vesijetillä on omat hienoutensa ja toimintonsa. Pidä huolta että todella tunnet ne kaikki. 

– Loistava alku on todellakin lukea käyttöopas kannesta kanteen, neuvoo Daniel Mattsson.  

Moni haveri sattuu, kun lainataan kaverin jettiä ja annetaan heti kaasun laulaa. Olet itse vastuuroolissa. Varmista siis, että kaikki jettiäsi lainaavat tietävät, miten sitä käytetään. Yksinkertainen esimerkki: Alandian testeissä kokemattomien kuljettajien oli hankala löytää ja käyttää tikkaita.

Osta vesijettivakuutus