Jettikierros muuttui taisteluksi elämästä | Alandia Vakuutus

Jettikierros muuttui taisteluksi elämästä

Mainoksissa paistaa aina aurinko. Vesijettien kyljet kiiltävät kilpaa leveiden hymyjen kanssa. Kuvien takaa löytyy kuitenkin todellisuus, josta harvemmin kuullaan. Sitä valottaa jettejä ammatikseen huoltavan Niklasin Ohlsénsin kauhuksi kääntynyt jettikierros huhtikuulta 2012.

Vesijettivakuutus

– Tuunaan Yamahan jettejä. Tuona tiistai-iltapäivänä olin juuri saanut valmiiksi pienemmän homman. Kyseessä ei edes ollut mikään iso juttu. Sää oli lämmin, joten heitin jetin autolla venekerhon rantaan. Tarkoitus oli tehdä pikainen testikierros ja katsoa, että kaikki toimii.

Niklas tekee lyhyen kierroksen ja lämmittelee jettiä, kunnes arvioi että se on valmis täyteen vauhtiin.

– Jetissä ei ole vauhtia enempää kuin tämän hetken peruspeleistä lähtee, 62–64 solmua. Harmi kyllä eteen tulevat iltapäivän ainoan näkösällä olevan moottoriveneen mainingit ja osun niihin täysin väärässä kulmassa.

Ohjaustanko iskee kylkikaareen ja Niklas lentää vauhdilla yli tangon. Myöhemmin käy ilmi, että rytäkässä murtuu kaksi kylkiluuta. Niklas löytää itsensä keskeltä ulappaa, hyvän matkan päästä rannasta.

– Kun putoan veteen, iskee pieni shokki. Noin 10-12 -asteinen vesi tuntuu uskomattoman kylmältä. Kestää hetken ennen kuin saan taas henkeä. Ensimmäinen hengenveto on yhtä tuskaa. Kaikkien kuperkeikkojen ja kovan iskun jäljiltä en hahmota, mitä oikein on tapahtunut. Ympärillä ei näy yhtään venettä. Se ainokainen moottorivenekin on jo pitkällä.

Valmis luovuttamaan

Tuulee jonkin verran. Noin 70 metrin päähän pysähtynyt vesijetti alkaa ajelehtia yhä pidemmälle. Niklas itse kelluu noin 150–200 metrin päässä rannasta. Hän kauhoo hullun lailla vain nähdäkseen, kuinka jetti karkaa koko ajan kauemmas.

– Tajuan ettei ole mitään mahdollisuuksia tavoittaa sitä ja tunnen paniikin hiipivän päälle. Mielessä liukuu sarja kuvia. Kotona odottavat lapset ja vaimo. Kaikki käy salamannopeasti. Armottoman uimisen jälkeen olen hengästyksissä ja toiseen keuhkoon sattuu lujaa. Alkaa tuntua toivottomalta. Tämä ei tule onnistumaan. Uintivedot polttavat hartioissa. Huomaan kuinka kehon toiminnat alkavat hiipua, kylmyys turruttaa.

Juuri sillä hetkellä Niklas näkee Ruotsinlaivan lipuvan esiin salmen takaa. Ja hän itse lojuu keskellä väylää mustassa kellunta-asussa, vailla heijastimia.

– Vielä ei hämärrä, mutta tummaltahan sitä näyttää vettä vasten. Pää surisee kysymyksistä, Mitä komentosillalta saakka näkyy? Kauanko hätäpysäytys kestää? Miten lähelle potkureita voi joutua ilman, että ne imaisevat mennessään?

Apu saapuu

Juuri kun Niklas on aikeissa luovuttaa taistelunsa, näkee hän 600-700 metrin päässä rannasta lähtevän pulpettiveneen. Se suuntaa hitaasti Niklasia kohti.

– En tiedä onko kuljettaja huomannut minut vai onko kyseessä sattuma, mutta pistän kaiken peliin. Tuuli on ehkä tyyntynyt. Tajuan joka tapauksessa pääseväni vihdoin lähemmäs jettiä. Lopulta vene tulee viereeni ja kuljettaja kysyy, mikä on tilanne. Ihan ookoo, mutta voitko jäädä siihen hetkeksi, että pääsen jetin selkään.

Veneilijä heittää Niklasille köyden ja vetää hänet jetin luo.

– Ylös kiipeäminen oli käsittämättömän vaikeaa. Palelin kamalasti. Siitä sitten pikapikaa maihin, halusin vain päästä kotiin. Täysi vauhti ei silti tullut kysymykseenkään. Körötin 30–35 solmua koko matkan takaisin venekerholle. Syöksyin suoraan autoon ajattelematta edes, kuinka märkä minun täytyi olla. Päästelin kotiin niin nopeasti kuin ikinä mahdollista ja seisoin suihkussa, kunnes lämminvesivaraaja tyhjeni. Kokemus todella herätti ajattelemaan.

Niklasin parhaat vinkit

  • Suojaudu oikein: Huolehdi riittävän kelluvuudesta ja kylmänsuojasta.
  • Käytä kypärää: Se paitsi suojaa päätä, myös lämmittää.
  • Pukeudu värikkäästi: Kirkkaat värit ja heijastimet auttavat erottamaan sinut vedestä.
     

Osta vesijettivakuutus